EkoReko fixar freeshop o snackar mediekritik

Free Shopen på Hemgården är nu riktigt snygg med kreativa och informativa skyltar uppsatta lite varstans. Gå förbi o kolla in!!!

 

Efter Free Shop-fix var det dags för lyllig kvällsfika med surdegsbröd, baba ganush och ekologiskt mandelsmör 🙂

Vi såg filmen Outfoxed…

 

…och diskuterade mediekritik genom övningarna Termometern och Fyra Soffor 🙂

Ta del av alla klokheter;

  • Det finns likheter mellan USA:s och Sveriges mediasamhälle.

Kanske är det så skruvat som i USA men att vi själva inte är medvetna om det. Undra vad nån utanför Sverige skulle tycka om våra nyheter? Jag vet ingen tidning som inte är politiskt präglad. Majoriteten av Sveriges media ägs av privatpersoner. Berlusconi exempel på hur det kan gå när en person äger media!

  • Jag litar på att det som står i tidningarna är sant.

Vanligaste median är medvetet eller omedvetet tolkad. Berarbetas och färgas från händelse till nyhetskonsument. Inte direkta lögner, men alltid vinklat.

  • Kommer alla till tals lika mycket i medierna? (Utgå från klass, kön, etnicitet, ålder, funktionalitet & sexualitet)

Enkelriktat. Medelklass. Måste kunna prata för sig för att höras. De som mest behöver är minst mediatränade. Reportage från typsvennen är pappa i volvo eller trebarnsmamma. Invandrarröstens ickeexistens.

  • Påverkas du av medierna? Varför/varför inte?

Tror att jag inte påverkas, men tror ändå att jag påverkas omedvetet. Är omgiven av medier hela tiden. Omöjligt att inte påverkas i informationssamhället.

  • För att nå ut med ett budskap – tycker du det är bäst att;

1. Komma in i kommersiell media/stormedia/bruset för då når det flest

– Vill nå ut till så många som möjligt som inte tycker samma som en själv.

2. Alternativ media som stämmer överrens med ens ideal (t ex Fria, Arbetaren, Yelah osv), för att inte känna oro över hur saker tolkas samt att peppa likasinnade.

– Många som stärks för att fler sen ska komma ut i kommersiell media.

3. Göra egen media för då har en makten över ordet

– Viktigt att göra egna saker också. Alternativ till kommersiell. Påverkar mest genom att göra det själv. Sprida genom sociala medier.

4. Annat

– Kombinationen